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Metodologia



Una collezione di risorse

11 items

bibliografia

Doing research with Internet texts: a brief bibliography


http://www.isc.umn.edu/research/papers/doingresearch.htm

Compiled by Laura J. Gurak, gurakl@tc.umn.edu and the Internet Studies Center, University of Minnesota.

 


bibliografia

ANALISI QUALITATIVA E NUOVE TECNOLOGIE DELLA COMUNICAZIONE


http://www.analisiqualitativa.com/magma/0103/bibliografia.htm

2003

di Massa Massimiliano e Guigoni Alessandra

BIBLIOGRAFIA TEMATICA A cura di Massimiliano di Massa e Alessandra Guigoni.

 


rivista

Cybersociology - Issue Six: Research Methodology Online, 06 August 1999


http://www.socio.demon.co.uk/magazine/6/issue6.html

UK

 


saggio

Units of Analysis for Internet Communication


http://jcmc.indiana.edu/vol1/issue4/december.html

1996

December John

When communication researchers make claims about the relationship of media to individuals or society, they use the term media to mean a variety of things. For example, a researcher might try to prove the claim "television causes X," where X might be anything from aggressive behavior to bad vision or a crisis in a sense of self. In this case, is the researcher talking about the television signals in the air, people who work at television stations, people who produce or act in television programs, the television programs themselves, television receiving sets, or some or all of these things?

 


saggio

Ethnomethodology and the study of online communities: exploring the cyber streets


http://informationr.net/ir/4-1/paper50.html

1988

Thomsen Steven R.

Drawing from the authors’ current research programs, this essay explores the basic dimensions of online communities and the concomitant need for scholars to rethink the assumptions that undergrid historic paradigms about the nature of social interaction, social bonding, and empirical experience.

 


saggio

Social Research Methods and the Internet: A Thematic Review


http://www.socresonline.org.uk/9/2/hine.html

2004

Hine Christine

UK

Introduction

1.1 Sociological Research Online did not set out to be a journal about the Internet. It could more accurately be framed as "action research" where the Internet is concerned, since by the practical doing of Internet publishing, and by trying to exploit the possibilities of the technology, the journal has set out to change and challenge existing practice (Bulmer and Stanley, 1996). It is possibly not surprising, however, that it has often attracted sociologists who are interested in the Internet as a topic. Without ever setting out to be an authority on sociology of the Internet and sociology done via the Internet, the journal has over the course of time become a rich resource for finding sociologists who are unafraid of the Internet and who use it in interesting and fruitful ways in their research…

 


saggio

PER UNA "METODOLOGIA DELLA RICERCA" ON LINE: ALCUNE RIFLESSIONI E PROPOSTE


http://www.analisiqualitativa.com/magma/0103/articolo_03.htm

2003

Razzi Marco

Italia

Di fronte al mare magnum d'informazioni disponibili su Internet, l'utente medio - in genere - dovendo operare una selezione funzionale ai suoi obiettivi conoscitivi può trovarsi in difficoltà, quando non sentirsi perso. La cernita nella mole di materiale non è peraltro l'unico problema di fronte al quale il 'ricercatore' impatta: la libertà totale su cui si basa la diffusione di informazioni - principio totalmente condivisibile - può non significare in assoluto che le stesse siano ineccepibili in quanto ai contenuti o al loro "processo produttivo". Le fonti dei dati, la validità, l'attendibilità, la fedeltà sembrano non avere a volte una grande rilevanza per coloro che diffondono conoscenza attraverso la rete. Francesca Zajczyk (1996) sottolinea giustamente l'importanza di alcuni concetti chiave nel momento in cui si procede sulla strada della raccolta dei dati prodotti da altri soggetti…

 


saggio

WEB-ETNO-COM


http://www.analisiqualitativa.com/magma/0103/articolo_01.htm

2003

Canevacci Massimo

Saltando tra stringhe corsivate, allusività sovradeterminate, apologhi epistemici, si cerca di affermare l'esigenza di mix linguistici da trasformarsi internamente secondo logiche post-dualiste e post-identitarie (pluri-logiche). Lo sviluppo di un nuovo modulo della rappresentazione (polifonia dissonante) non ha più la scrittura posizionata in una centralità monologica. La ricerca etnografica applicata al web e alla comunicazione cerca di sperimentare questi nuovi - immateriali - scenari comunicazionali."

 


saggio

The Cyberspace Anthropology


http://www.CYBERCULTURA.IT/PDF/The_Cyberspace_ Anthropo.pdf

2004

Hakken David

USA

This special issue of the Jurnal Antropologi Indonesia originated in a suggestion by Nuria W. Soeharto, a student in the Department of Anthropology at the University of Indonesia. She wanted a session on the Internet and Identity included in the 3rd Journal conference scheduled for July, 2002, in Denpasar, Bali. Her interest in the topic flowed from her own experience of and research on the role of the Internet in the Indonesian reformasi of 1998.

 


saggio

The Changing Face of Genealogy: An Empirical Study of the Genealogical Community Online


http://www.veale.com.au/phd/html/home.html

2004

Veale Kylie

Australia

The Changing Face of Genealogy: An Empirical Study of the Publishing, Transacting, and Interacting Actions of the Online Genealogical Community - Phd Thesis

 


saggio

Acting Ethically in Online Ethnography: A Brief Outline of Issues and Techniques.


http://www.veale.com.au/kylie/pdf/veale-2003-actingethicallyonlineethnography.pdf

2003

Veale K. J.

Ethnography is a long established method for research and analysis that involves the immersion of the researcher into the activities and practises are being researched. Streams of this discipline emerged with the birth of the Internet aptly named “online ethnography” or “virtual ethnography”, to describe this research in the content of net or cyber-cultures.

 


 

 

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